Pozor na podvodné e-shopy. Oplatí sa nakupovať na Suprisimo.sk?
Nie vždy sa oplatí nechať sa zlákať nižšími cenami a dopravou zadarmo. Stať sa totiž môže aj to, že namiesto výhodného nákupu naletíte podvodníkom a tovar ani peniaze už neuvidíte. Platí to aj o objednávkach na Suprisimo.sk? Vyskúšali sme to za vás, aby ste sa nemuseli učiť na vlastných chybách.
Čo sme hodnotili:
O e-shope Suprisimo.sk
Na Modio.sk pravidelne testujeme nákupy v známych i menej známych e-shopoch. Vo väčšine prípadov vám ich môžeme s čistým svedomím odporúčať, no dnes to bude bohužiaľ inak. Suprisimo.sk je internetová nákupná galéria, ktorá sprostredkúva nákup v čínskych a singapurských obchodoch, takže ako to už býva zvykom, na svoju objednávku z týchto končín si poriadne dlho počkáte. Ak vôbec dorazí. Okrem toho, keď sa vyberiete na Wish, Aliexpress či Ebay, ten istý tovar tam objavíte lacnejšie v niektorých prípadoch až o polovicu.
Na prvý pohľad vyzerá web Suprisimo.sk celkom dôveryhodne, nájdete tu obchodné podmienky, kontakty a v päte stránky dokonca informáciu, že ide o “Ocenený e-shop roka 2021”, no kto toto ocenenie udelil, už nezistíte. Recenzie, ktoré si na stránku ako skúsenosť zákazníkov e-shop umiestnil, síce znejú lákavo, no ak si dáte námahu a trochu pogooglite, stretnete sa prakticky len s negatívnymi dojmami. Aj u nás na Modio.sk Suprisimo recenzie od zákazníkov radia radšej sa nákupom na tejto stránke vyhnúť.
Prevádzkovateľom internetových stránok je spoločnosť zo Spojených arabských emirátov, takže pri prípadných problémoch s riešením reklamácií či iných spotrebiteľských problémov sa nemáte možnosť obrátiť na kontrolnú činnosť Slovenskej obchodnej inšpekcie. Tá je zameraná len na podnikateľské subjekty na území Slovenska a na svojom webe pred nákupom na tejto stránke varuje. V obchodných podmienkach Suprisimo.sk sa spomína i lokálny administrátor platformy pre SR, česká spoločnosť so sídlom v Prahe a prevádzkovateľ uvádza, že je len sprostredkovateľom nákupu bez akejkoľvek zodpovednosti za dodanie, čo moc dôveryhodne nepôsobí.
Nákup v e-shope Suprisimo.sk
Rozhodli sme sa zistiť, či nám tovar dorazí, preto sme uskutočnili testovaciu objednávku. Vybrali sme si dámske šaty za 19 €, ktoré mali na webe priaznivé hodnotenia. Každá položka s oblečením má na výber veľkosti a farebné varianty. Rozhodovanie vám uľahčí veľkostná tabuľka a bližší popis výrobku. Nechýba ani garancia o vrátení peňazí a garancia spokojnosti. Stránky pôsobia na prvý pohľad v poriadku, pozornému oku však neujdú drobné chyby, miešanie češtiny a slovenčiny, no hlbší výskum všetky lákavo znejúce informácie vyvráti.
Hoci pod každým produktom nájdete recenzie, netýkajú sa konkrétneho tovaru, takže tu nenájdete reálne informácie o tom, či veľkosti sedia podľa tabuľky, ako to často býva napríklad na Aliexpresse. Keďže ide o nákup z Číny, často platí, že veľkostné tabuľky nezodpovedajú skutočnosti, takže tieto informácie by ste určite ocenili.
Po vložení tovaru do košíka na vás vyskočí ešte jedno silné lákadlo - každý nákup vraj súťaží o ceny v hodnote 70 000 €, no nikde na stránkach sme o súťaži viac zmienok nenašli. Doprava je bezplatná, môžete si vybrať doručenie Slovenskou poštou, Packetou na vašu adresu, PPL alebo DPD, no nevyhnete sa poplatkom za balné (0,89 €) a poistenie zásielky (1,39 €).
Za objednávku môžete zaplatiť bankovým prevodom, online kartou alebo prostredníctvom Google Pay.
Ako prebieha dodanie z Suprisimo.sk
Na stránke svieti informácia, že e-shop odosiela objednávky každý pracovný deň. My sme patrili k tým zopár šťastlivcom, ktorým objednávka po viac ako mesiaci prišla, no jej obsah nás moc nepotešil.
Suprisimo.sk sľubuje expresné odoslanie objednávky a láka aj na darček k objednávke a štedrú výhru, takže nie je ťažké nechať sa nalákať na podvod. Obchodné podmienky totiž už tak optimisticky neznejú a dodanie uvádza v rozmedzí 10 až 40 pracovných dní. Naviac si v špeciálnych prípadoch vyhradzujú právo predĺžiť dodaciu lehotu až na 365 dní.
My sme objednávku odoslali 27. mája a ani po mesiaci nedorazila, preto sme kontaktovali zákaznícku online podporu. Reakcia bola rýchla, dozvedeli sme sa, že balík je na ceste a mal by prísť do 40 dní. Na 40. deň sme tovar stále nemali doma, preto sme opäť kontaktovali zákaznícku linku a dostali sme odpoveď, že štandardne tovar dodávajú do 40 dní, no niekedy to môže byť až 365 dní, čo nás vôbec nepotešilo. Nakoniec sme sa predsa len dočkali a po 50 pracovných dňoch bola objednávka doma.
Balenie vyzeralo presne tak, ako všetky zásielky z Číny, teda klasické čierne igelitové vrecúško. Otvorili sme ho, no obsah balenia nezodpovedal našim očakávaniam. Za šaty sme zaplatili dokopy 21,28 €, no materiál bol na dotyk nepríjemný, veľmi tenký, takmer priehľadný polyester a kvalita šitia nás tiež vôbec neohúrila.
Suprisimo.sk a skúsenosti s nedodaním tovaru
Mnoho zákazníkov nielen u nás na Modio.sk, ale aj inde na internete sa sťažuje, že sa svojej objednávky vôbec nedočkalo. To sa stalo aj pani Márii, ktorá na objednávku čakala viac ako 4 mesiace, hoci e-shop na stránkach sľubuje rýchle dodanie.
Suprisimo.sk sa v týchto prípadoch od riešenia problému dištancuje a na sťažnosti a otázky odpovedá univerzálnou správou o predĺženej dobe doručenia až na 365 dní, alebo obviňuje z nedodania tovaru Slovenskú poštu, prípadne DHL alebo DPD, ktoré doručujú väčšie balíky. Iná zákazníčka objednávku nedostala ani po spomínaných 365 dňoch a bohužiaľ nie je jediná, ktorá prišla o peniaze.
Ak by vás nekonečné čakanie na objednávku omrzelo a chceli by ste odstúpiť od zmluvy, v obchodných podmienkach sa dočítate, že to nie je možné, aj keď obchod na iných miestach sľubuje opak. Toto by mal byť dostatočne silný varovný signál pre vás, ak nechcete nič riskovať.
Čo robiť v prípade, že ste si predsa len niečo z e-shopu Suprisimo.sk objednali, objednávka však nechodí a e-shop nechce situáciu riešiť? Na SOI bohužiaľ nepochodíte, nemajú žiadny zákonný nástroj, ktorým by e-shop donútili vás odškodniť, hoci sa im podobné sťažnosti, ako bola Máriina, množia. Môžete podať trestné oznámenie a požiadať o pomoc políciu alebo sa pokúsiť nahlásiť podvodné konanie kontrolnému orgánu v Spojených arabských emirátoch. Ďalšou možnosťou je požiadanie banky o stornovanie a vrátenie platby spolu s e-mailovou komunikáciou a s výpisom zo SOI, že sa jedná o podvodnú stránku.
Reklamácie a vrátenie tovaru z Suprisimo.sk
Objednávka vám predsa dorazila, no veľkosť nesedí, nie ste spokojní s kvalitou alebo chcete tovar vrátiť? Nepotešíme vás. Aj keď sa pri nákupe na Suprisimo.sk dočítate, že na vrátenie tvaru bez udania dôvodu máte 100 dní, v obchodných podmienkach stojí, že je to možné len do 7 dní od dodania.
V tejto lehote musíte stihnúť vypísať reklamačný formulár, ktorý nájdete na internetových stránkach, no pravdepodobne sa vám to ani nepodarí. Buďte pripravení na to, že e-shop od vás vyžaduje okrem popísania dôvodu reklamácie aj fotografie produktu a obalu, v ktorom vám bol doručený. Ak ste čierne igelitové vrecúško už stihli vyhodiť, reklamáciu považuje Suprisimo.sk za nekompletnú, teda ju nemôže uznať.
Vyzbrojení týmito informáciami sme v lehote do 7 dní reklamáciu so všetkými potrebnými fotografiami išli podať, no takisto bez úspechu. Mnohí zákazníci sa sťažujú na nemožnosť formulár odoslať, prípadne nutnosť dookola zadávať tie isté údaje. My sme sa viezli na šťastnej vlne a reklamáciu sa nám odoslať podarilo, no bola zamietnutá. E-shop nám ponúkol možnosť odoslať tovar na vlastné náklady dodávateľovi, ktorý oprávnenosť reklamácie údajne preskúma. Z finančného hľadiska by sa nám to neoplatilo, a okrem toho, nemáme vôbec žiadnu istotu, že sa dočkáme vrátenia peňazí.
Aj v prípade, že tovar nechcete reklamovať, ale rovno vrátiť, čo podľa informácií na webe Suprisimo.sk môžete spraviť až do 100 dní, pripravte sa na rovnaký postup ako pri reklamácii, teda opäť iba 7-dňovú lehotu a podľa skúseností zákazníkov vás čaká rovnaké zamietavé stanovisko. Vrátenie a reklamácie sú na Suprisimo.sk teda prakticky nemožné.
Záverečné hodnotenie Suprisimo.sk
Tak ako ostatní nespokojní zákazníci a Slovenská obchodná inšpekcia, ani my neodporúčame v žiadnom prípade nakupovať na Suprisimo.sk. Ak sa aj náhodou dočkáte svojho balíčka, v prípade nespokojnosti sa spravodlivosti zrejme nedovoláte, reklamácia a vrátenie tovaru v podstate neprichádzajú do úvahy. Oveľa pravdepodobnejšie však je, že vám objednávka vôbec nedorazí, tak ako sa dočítate v početných negatívnych recenziách.
Autor článku
Monika Bělinová
Redaktor