Najluxusnejšie značky oblečenia a doplnkov alebo Keď sa móda stáva investíciou
Čo majú spoločné zlato, akcie, bitcoin, archívne víno a značkové kabelky? Všetky tieto komodity patria medzi investičné, čo znamená, že môžu časom získať na hodnote. Áno, aj kabelka môže byť dobrou finančnou investíciou, samozrejme ale nie len tak hocijaká. Musí to byť luxusná kabelka, ktorá vydrží dlhé roky, je rozpoznateľná na prvý pohľad, pritom si dokáže zachovať potrebnú eleganciu. Znalci odporúčajú najmä populárnych francúzskych výrobcov ako Hermès, Chanel a Louis Vuitton, vyplatiť sa ale môžu aj ďalšie populárne značky oblečenia a doplnkov. Ktoré?
V článku nájdete:
Najluxusnejšie značky oblečenia, ktoré sa oplatí kúpiť
Pre niekoho sú spečatením luxusu a potvrdením spoločenského statusu, niekto ocení ich elegantný štýl, kvalitu a nezničiteľnosť, niektorí ich kupujú ako investíciu. Reč je o kabelkách, hodinkách, topánkach, oblečení a ďalších výrobkoch od známych návrhárov, ktorí udávajú svetové módne trendy.
Zdá sa vám cena luxusného tovaru až príliš vysoká? V tej sa odráža nielen história a meno návrhára, ale aj kvalita použitých materiálov a ich spracovanie.
Ďalším významným faktorom je jedinečnosť a originalita – niektoré modely sa vyrábajú vo veľmi obmedzených sériách a čakacia lehota na ne môže byť dlhé roky! A ktoré svetové značky patria medzi tie najluxusnejšie? Poďme si ich predstaviť.
1. Hermès
Hermès, spoločnosť, ktorá bola založená už v roku 1837, patrí k najdlhšie pôsobiacim značkám a ako taká má vo svojom portfóliu hneď niekoľko nadčasových kúskov, ktoré sú stále žiadané. Na ich čele stojí Birkin bag, skrátene Birkinka, ktorá bola vyrobená pre anglickú herečku a speváčku Jane Birkin a dnes sa radí k ikonickým kúskom nielen firmy Hermès, ale aj medzi kabelkami všeobecne.
Pokiaľ by ste túto exkluzívnu kabelku chceli kúpiť ako investíciu, tak verte, že jej hodnota za posledných 35 rokov stúpla o 500 % s ročným tempom rastu 14 %. Zďaleka najhodnotnejšia je však kabelka Diamond Himalaya, ktorá bola v aukčnej sieni Christie's predaná za 400 000 USD, čím sa stala najdrahšou vydraženou kabelkou v histórii.
2. Chanel
„Simplicity is keynote of all true elegance“ alebo „Jednoduchosť je kľúčovým rysom všetkej skutočnej elegancie“, tak znie jedno z hesiel Coco Chanel. Niet teda divu, že to bola práve Coco, ktorá po prvej svetovej vojne zobrala zo žien korzety a urobila dámske šaty jednoduchšie, pohodlnejšie, lacnejšie a menej časovo náročné na obliekanie, pričom ale zostala zachovaná elegancia – a áno, „malé čierne“ dala svetu práve Coco Chanel.
Ďalším signatúrnym kúskom sú bouclé wool suits (vlnené kostýmy), ktoré mala vo veľkej obľube Jacqueline Kennedy. A pokiaľ sa bavíme o kabelkách, je najväčšou ikonou Chanel 2.55 Flap (Medium Classic Flap), ktorá bola vôbec prvou kabelkou s remienkom. Aktuálna cena kabelky je 8 800 USD, čo je zhruba osemkrát viac ako v roku 1990.
3. Louis Vuitton
Značka, ktorej typický hnedý monogram s písmenami LV pozná celý svet – a ktorý patrí k tým najviac kopírovaným, začínala ako výrobca kufrov a luxusnej batožiny. Postupne sa však rozrástla, rozšírila svoj sortiment a dnes ponúka aj haute couture oblečenie a doplnky, ktoré pozdvihnú každý šatník. Svoje o tom vie napríklad Angelina Jolie alebo Sarah Jessica Parker, ktoré vlastnia pekných pár kúskov tejto značky.
Aj napriek širokej ponuke zostávajú práve kabelky tým, čo je pre LV charakteristické a najhodnotnejšie. Aktuálne najdrahšia je kabelka Airplane Travel Bag, ktorá vyjde na 39 900 USD.
4. Valentino
Valentino nemá taký zvuk ako vyššie uvedené trio, avšak v poslednej dobe sa mu vďaka novým marketingovým stratégiám cieleným na mladšiu generáciu darí šplhať späť na vrchol. Jedným z najväčších tajomstiev úspechu Valentina, celým menom Valentino Clemente Ludovico Garavani, je schopnosť porozumieť tomu, čo ženy chcú a navrhovať úžasné róby, ktoré sa perfektne vynímajú nielen na červenom koberci.
Niet teda divu, že si jeho šaty obľúbila napríklad Elizabeth Taylor, Jennifer Lopez, Anne Hathaway alebo švédska princezná. Aj napriek tomu, že Valentina preslávili predovšetkým šaty, patrí medzi jeho najdrahšie výrobky kabelka Black Valentino Garavan Medium Rockstud Spike Bag z jahňacej kože, ktorej cena sa v závislosti od veľkosti pohybuje od 2 000 do 3 000 USD.
5. Gucci
Gucci, značka, ktorá sa preslávila nielen svojim oblečením a doplnkami, ale aj škandálmi a intrigami, je charakteristická extravagantným štýlom a luxusnými materiálmi, ktoré už na prvý pohľad prezradia svoj pôvod.
Aj napriek všetkej extravagancii má Gucci aj nadčasové elegantné kúsky, ktoré sa radia medzi ikonické. Patrí medzi nich najmä kabelka Gucci Diana Small Tote Bag (cca 4 000 USD), ktorá je nástupkyňou slávnej Bamboo Bag, ktorá bola uvedená na trh v roku 1947. Zásluhu na popularite Bamboo Bag mali najmä Elizabeth Taylor a Grace Kelly.
6. Yves Saint Laurent
Yves Saint Laurent a jeho partner Pierre Bergé sa preslávili v 60. rokoch svojim nonkonformným štýlom, ktorý presne sadol vtedajšej beatnickej generácii. Hlavnou charakteristikou YSL je androgynný štýl, tzn. štýl, ktorý nerozlišuje medzi pohlaviami či sexuálnou orientáciou.
Signatúrne sú jedinečné smokingy, safari štýl a maskáčový vzhľad, ktorých bol YSL tvorcom a priekopníkom, za zmienku však rozhodne stoja aj kozmetické produkty. Najdrahšou položkou je potom Muse Bag za 18 990 USD.
7. Dolce & Gabbana
Pomerne mladá, avšak nemenej úspešná značka Dolce & Gabbana pochádzajúca z Talianska sa preslávila dámskym oblečením, spodnou bielizňou a plavkami, postupne sa však rozrástla a dnes jej sortiment zahŕňa aj slnečné okuliare, kabelky, parfémy, šperky alebo hodinky, za ktoré už získala rad ocenení.
Top produktom sú originálne okuliare DG2027B, ktoré sa s cenou 383 600 USD radia medzi najdrahšie slnečné okuliare na svete vôbec.
8. Burberry
Britská značka Burberry, ktorá bola založená už v roku 1856, sa preslávila najmä nadčasovými trenčkotmi a tartanovým kockovaným vzorom (pre londýnsku značku vskutku typické), ktoré sú populárne v Európe a ešte populárnejšie v Ázii.
Prekvapením tak bude možno fakt, že pôvodným zameraním značky vyrábajúcej prudko elegantné oblečenie bola výroba oblečenia outdoorového. Najdrahším výrobkom v hodnote 26 700 USD bol dámsky trenčkot vyrobený z pávích pier, ktorý nosila redaktorka amerického Vogue Anna Wintour.
9. Dior
Christian Dior založil svoju firmu v roku 1946 v Paríži, a rovnako ako ostatné francúzske top značky sa na vrchole udržal vďaka citu pre krásne nadčasové kúsky, ktoré pretrvajú veky. V súčasnosti vlastní okrem značky Dior, ktorá je zameraná na dámske oblečenie, aj Dior Homme (pánske) a Dior Baby (detské). Okrem oblečenia sú silnou parketou Dior tiež parfémy.
Najdrahším produktom sú Dior Lace Dress (krajkové šaty) s cenovkou 6 100 USD, v tesnom závese za nimi je kabelka Dior Embroidered Stripes Diorama Flap Bag za 4 300 USD.
10. Ralph Lauren
Ralph Lauren sa radí medzi luxusné značky, čoho je dôkazom najmä rada Purple Line, v ktorom nájdete tie najdrahšie výrobky, avšak niektoré jeho kúsky, napríklad kvalitné polo tričká, sú finančne dostupné aj širšej verejnosti.
A boli to práve polo tričká, ktoré spolu s priliehavými sakami, svetrami s výstrihom do V, košeľami, viazačkami, poltopánkami, vestičkami a kockovaným vzorom v štýle školských uniforiem z luxusných amerických škôl preslávila značku Ralph Lauren.
11. Prada
Minimalizmus v tradičnom duchu s dotykom moderny je tým, čo drží taliansku značku Prada na vrchole, a to už od roku 1913. Firma vyrába oblečenie, doplnky aj topánky, najznámejšia je však pre svoje perfektne spracované kožené kabelky. Medzi najpopulárnejšie patrí Saffiano Lux (1 900 USD), v histórii značky najdrahšia je potom Brandy Top Handle V2, ktorá je vyrobená z exotickej pštrosej kože a stojí 10 200 USD.
12. Versace
Módna značka Versace bola založená v roku 1978 a na výslní sa jej podarilo udržať aj po tragickom úmrtí jej zakladateľa Gianni Versace, po ktorom firmu prevzala jeho sestra Donatella Versace.
Tým, čo firme pomáha udržať sa na výslní, je jej charakteristický štýl, ktorý je na prvý pohľad iný ako ten u ďalších tradičných značiek – minimalizmus by ste u Versace hľadali len ťažko, typické sú výrazne excentrické až teatrálne vzory, ktoré by hocikto mohol označiť za gýčovité. Najdrahším výrobkom firmy bola kožená, korálky vyšívaná bunda The Face, ktorá bola v aukčnej sieni Christie's predaná za 128 500 USD.
13. Fendi
Taliansku značku Fendi založil v roku 1925 manželský pár Adele a Edoardo Fendi, v roku 1999 potom prešlo 51% podielu do vlastníctva značiek Prada a Louis Vuitton. To jej však neuberá na kvalite a firma, ktorá vystavala svoju povesť na luxusných kožušinových a kožených výrobkoch stále pokračuje a neprestáva prekvapovať svojimi modelmi. Najdrahším artiklom Fendi je Selleria Bag za 38 000 USD.
14. Stella McCartney
Stella McCartney je dcérou Paula McCartneyho, bola by však škoda ju označiť len ako potomka slávnych rodičov. Stella najprv pôsobila ako kreatívna riaditeľka módneho domu Chloé, v roku 2001 však založila vlastnú značku zameranú na dámsku módu.
Špecifickým rysom jej módy je fakt, že na rozdiel od ďalších luxusných značiek nesadí na kožu, ale naopak sa koži a kožušinám striktne vyhýba a jej móda je čisto vegánska, čo jej na popularite nijako neuberá, ale skôr pridáva. Jej kúsky nosia aj kráľovská rodina, napríklad Meghan Markle obliekla na svoju svadobnú recepciu šaty Stella McCartney za 157 000 USD.
15. Alexander McQueen
Alexander McQueen sa preslávil ako „rebel britskej módy“ a jeho značka sa drží na výslní aj napriek faktu, že slávny návrhár v nej už od roku 2010, kedy spáchal samovraždu, nefiguruje – a stále si tiež drží punc vzdorovitosti, ktorý udržuje kreatívna riaditeľka Sarah Burton .
Jedným z návrhárovo obľúbených motívov boli lebky, najpopulárnejšia a najviac rozšírená je tak šatka s nimi. Najdrahším výrobkom sú šaty na svadbu Sereny Williams, ktoré stáli neuveriteľných 3,5 milióna USD.